Case 12 - Portal for virksomheders indgang til det offentlige
nsero blev bedt om testassistance i forbindelse med overtagelsesprøven af en offentlig portal. nsero gennemførte følgende:
- Udførsel af test cases på portalen
- Gennemgang af leverandørens testrapporter med kommentarer til projektledelsen
- Udformning af testrapport for virksohedens egenudviklede applikationer på portalen
- Mindre gennemgang af projektet mht. projekt- og testledelse, indeholdende forbedringsforslag
Resultat: Kunden fik ud over testassistance en vurdering af projektets samlede tilstand, hvilket ledelsen vurderede som meget værdifuldt.
Og derfor ønskede ledelsen at nsero forsatte i projektet - dog i en anden rolle.
nsero blev efterfølgende bedt om at stå for leverandørstyring, testledelse og QA aktiviteter. nsero gennemførte følgende:
- Leverandørstyring; bindeled mellem leverandørerne og kunden
- Testledelse, planlægning og gennemførsel af testforløb for kunden
- Ansvarlig for kvalitetssikring af alt teknisk dokumentation indeholdende: Udviklingsdokumentation, systemdokumentation, arkitekturdokumentation, sikkerhedsdokumentation og driftsdokumentation
- Opbygning af driftsorganisation med tilhørende arbejdsprocesser inklusiv kommunikationsplaner
- Opsætning af udviklingsmiljø
- Assistance til opbygning af projektkontor med tilhørende arbejdsprocesser og dokumentskabeloner
- Medlem af "Capaci-team" taskforce til optimering af portalens performance og stabilitet
- Kontraktforhandling i forbindelse med driftsaftale og Service Level Agreement (SLA). Facilitering og kvalitetssikring af driftsservicehåndbog/aftale
- Teknisk og forretningsmæssig sparringspartner på alle niveauer i organisationen
Resultat: Ved at fokusere på kommunikationen mellem kunde og leverandør blev samarbejdet vendt til et konstruktivt og proaktivt samarbejde på alle niveauer i organisationen, med det resultat at kunden fik den aftalte leverance til den aftalte tid i den aftalte kvalitet og leverandøren fik realistiske og holdbare arbejdsbetingelser